facebook

Maraton Filmów Wyszehradzkich

Zapraszamy na Maraton Filmów Wyszehradzkich towarzyszący 12. edycji Letniej Szkoły Wyszehradzkiej – 10 lipca (środa), godz. 19.00 w Kinie Mikro (ul. Juliusza Lea 5). W ramach wydarzenia zaprezentowane zostaną 4 filmy dokumentalne oraz 4 animacje z każdego kraju Grupy Wyszehradzkiej. Wstęp wolny – darmowe wejściówki dostępne będą w kasie kina od 4 lipca. Napisy w języku angielskim. Serdecznie zapraszamy.

 

 

 

 W programie:

 

  • Dušan Hudec, Svedok/Świadek/The Witness, Słowacja 2001, 39 minut, dokument

 

Film dotyczy przemilczanych, nieobecnych dostatecznie w świadomości społecznej faktów z historii Pierwszej Republiki Słowackiej w latach II wojny światowej. Materiały archiwalne ukazują wydarzenia z końca sierpnia 1944 roku. Niemcy wkraczają na Słowację. Na placu widzimy oddział Gwardii Hlinki. Szturmowe Oddziały Gwardii Hlinki były paramilitarną organizacją, której członkowie byli szkoleni przez SS w Niemczech. Odpowiadają za śmierć ok. 4 tys. cywilów, wysłanie wielu tysięcy ludzi do obozów koncentracyjnych. Właśnie z taką grupą w niewiarygodny sposób splotły się losy siedemnastoletniego Alexandra Breuera. Opowiada on swoją historię w sposób prosty i precyzyjny, jakby wszystko wydarzyło się wczoraj. Sucha relacja bohatera jest zasadniczym elementem dramaturgicznym filmu. Klasa szkolna, w której młody Alexander spędził w strasznej samotności najgorsze godziny swego życia, jest głównym miejscem akcji. Film został nagrodzony Srebrnym Smokiem (SILVER DRAGON) na 41 Krakowskim Festiwalu Filmowym.

 

  • Michaela Čopíková, O ponožkách a láske/O skarpetkach i miłości/About Socks and Love, Słowacja 2008, 6 minut, animacja

 

Autorka urodziła się w 1984 na Słowacji. Studiowała na wydziale animacji VŠMU w Bratysławie. About Socks and Love zrealizowała jeszcze podczas studiów. Film jest zabawną, a może nieco gorzką metaforą na temat relacji miłosnych, które sprawdzają się „w praniu“. Chodzi o banalną sytuacje prania tytułowych skarpetek. Kolejny film autorki, Dust and Glitter (2011) inspirowany był miastem San Francisco. Obecnie reżyserka przygotowuje jedną z nowel pełnometrażowego film animowanego, opartego na bajkach Pavla Dobšinskégo, słowackiego pisarza doby romantyzmu.

 

  • Róbert Lakatos, Bahrtalo!/Powodzenia!/Good Luck!, Węgry 2008, 60 minut, dokument

 

Autor nadaje swemu filmowi podtytuł „Docufiction“, co od razu definiuje jego sposób podejścia do filmowanej rzeczywistości. Reżyser powiedział w wywiadzie dla portalu dokofilm.sk, że nie przełamuje granic pomiędzy dokumentem a fikcją, ale je wykorzystuje. Wpływa na rozwój wielu sytuacji w filmie. Warto zaznaczyć, że Róbert Lakatos wychował się w Transylwanii, studiował w Polsce (Łódzka Szkoła Filmowa) a główne jego produkcje powstają na Węgrzech. Podczas realizacji jednego z poprzednich projektów, Across the Border, międzynarodowej koprodukcji z udziałem reżyserów z kilku krajów Europy Środkowej, Lakatos śledził losy dwóch przyjaciół (Lori i Lali). Pochodzili oni z Transylwanii i próbowali szczęścia jako drobni przedsiębiorcy-handlowcy, udając się na „pchli targ“ do Wiednia. Bahrtalo!, czyli kontynuacja „handlowego roadmovie“, rozgrywa się między innymi w bardziej egzotycznej scenerii, czyli w Egipcie. Romscy bohaterowie konfrontują się z inną cywilizacją i odmienną mentalnością, czego efektem jest wiele zabawnych sytuacji.

 

  • Géza M. Tóth, Maestro, Węgry 2005, 6 minut, animacja

 

Autor jest nagradzanym na ponad 70 festiwalach reżyserem filmów animowanych. Założył Studio Animacji KEDD. Jest również wykładowcą University of Theatre, Film and Television w Budapeszcie, oraz tutorem (między innymi) w Royal College of Art, London, Filmakademie Baden-Württemberg, Ludwigsburg. Film Maestro nominowany był do Oscara. Spełnia wszystkie pożądane cechy swego gatunku: jest krótki, inteligentny, dowcipny i posiada zaskakujące zakończenie.

 

 

  • Martin Štoll, Cesta na Vostok/ Podróż na Wostok/ Yourney to Vostok, Czechy 2011, 26 minut, dokument

 

Film dokumentalny, dla którego punktem wyjścia stały się prywatne archiwa filmowe, przeżywa swój złoty okres także w Republice Czeskiej. Szczęściem dla reżysera jest znalezienie interesującego bohatera, który uczestniczył w ciekawym wydarzeniu, zapisał je swą kamerą, a do tego jeszcze prowadził dziennik. Bohaterem filmu Cesta na Vostok jest czeski astrofizyk Stanislav Fischer, który studiował w Moskwie a po jakimś czasie miał możliwość wyjechać na radziecką stację badawczą Wostok na Antarktydzie. Z perspektywy kilku dziesięcioleci możemy oglądać, jak na początku lat 60. wyglądały na takiej stacji warunki pracy i komunikacja pomiędzy przedstawicielami różnych nacji i różnych światów: komunistycznego i demokratycznego. W jaki sposób dochodziły wiadomości ze świata i jak na nie reagowano. Film staje się swoistym rodzajem podróży w głąb czasu.

 

 

  • Martin Máj, Cizinec/ Obcy / Alien / FAMU, Czechy 2013, 7 minut, animacja

 

Autor, rocznik 1986, jest studentem FAMU. Jego szkolne filmy cenione są za specyficzne poczucie humoru i pokazywane na festiwalach. Główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych ANIFILM uzyskał w kategorii filmów studenckich jego najnowszy film Cizinec/ Alien. Jest to pozbawiony dialogów, zabarwiony czarnym humorem animowany film drogi (roadmovie). Jego bohater podróżuje za granicę, zbiera doświadczenia, aby po powrocie do domu zachowywać się w stosunku do cudzoziemców w taki sposób, jak i tubylcy odnoszą się do niego.

 

  • Karolina Bielawska, Julia Ruszkiewicz, Warszawa do wzięcia, Polska 2009, 51minut, dokument

 

Młode dokumentalistki śledzą losy trzech dziewcząt pochodzących ze wsi, które chciałyby rozpocząć nowe życie w Warszawie: znaleźć pracę, mieszkanie, usamodzielnić się. Czy są jednak przygotowane na takie zmiany? Czy otrzymały w domu potrzebne wskazówki i wzorce zachowań, by podołać nowym wyzwaniom? Ich rodzice pracowali w Państwowych Gospodarstwach Rolnych, które po upadku komunizmu zostały rozwiązane, a dawni pracownicy pozostawieni sami sobie, co doprowadziło do patologii społecznych. Dziewczęta pochodzą z biednych rodzin, wychowywały się w środowisku bezrobotnych i nie mają zbyt wygórowanych oczekiwań wobec przyszłości. Oglądamy, jak wygląda ich konfrontacja z życiem w Stolicy, którą znały tylko jako tło wydarzeń w telewizyjnych serialach. Film otrzymał w Houston (WorldFest Independent Film Festival) Nagrodę Specjalną Jury oraz Grand Prix, „Złotego Lajkonika” (GOLDEN HOBBY-HORSE) na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

 

  • Robert Sowa, Meine Heimat/ My Heimat, 2013, 5 minut, animacja

 

Robert Sowa (rocznik 1972) jest absolwentem Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie Zajmuje się filmem animowanym, malarstwem, fotografią. W swoich filmach posługuje się językiem skojarzeń i wizualnej kreacji. Jest również autorem animacji do filmów dokumentalnych i projektów multimedialnych, łączących animację z muzyką współczesną. Współpracuje m.in. z Center for Digital Arts & Experimental Media University of Washington w USA. Filmy autora były prezentowane m.in. w: CENTRUM POMPIDOU, MUSEUM of MODERN ART oraz na wielu festiwalach filmowych w całym świecie. Jego najnowszy film Meine Heimat bazuje na wierszu Ulrike Almut Sandig. W sposób metaforyczny odwołuje się do odczucia własnego kraju… miejsca… domu…

 

Dziękujemy twórcom i producentom za zgodę na nieodpłatną projekcję filmów – w szczególności Eureka Media, FAMU Film, Sowa Film and VSMU.

 

 

 

Sponsorzy:

 

 

log_siemens             log_pzu                log_krakow_airport

 

 

Partnerzy:

 

 

                                         

 

 

Fundatorzy:

 

 

                 

 

 

Patroni medialni:

 

 

                                                 

 

 

                                                   

 

 

                                                     

 

Zobacz także