We czwartek 7 czerwca w Willi Decjusza będziemy gościć pianistkę i muzykologa dr. Inbal Guter z Izraela, która zaprezentuje recital fortepianowy zatytułowany „Wittgenstein i Muzyka”. Koncert będzie zarówno okazją do wysłuchania wyjątkowych interpretacji muzycznych, jak i do przypomnienia postaci austriackiego filozofa, który wychował się w atmosferze domowego salonu muzycznego, w którym bywali Brahms, Mahler czy sam Richard Strauss. Wydarzenie w Willi Decjusza odbywa się w ramach międzynarodowej konferencji, skupiającej się na różnych etapach życia, działalności i twórczości filozofa Ludwiga Wittgensteina, organizowanej przez Akademię Ignatianum w Krakowie.
Koncert rozpocznie się o godz. 19.00.
Wstęp wolny.
Program:
Ludwig Wittgenstein – Leidenschaftlich, opracowanie I. Guter
Johann Sebastian Bach – Chromatic Fantasy in D minor, BWV 903
Wolfgang Amadeus Mozart – Variations in F major, K. 54
Franz Schubert – Moment Musical, Op. 94, no. 4
Felix Mendelssohn – Song without words, Op. 19, no. 1
Johannes Brahms – Intermezzi, Op. 119, no. 1 & 2
Josef Labor – Piano Pieces, Op. 8, no. 4 & 5
dr Inbal Guter jest pianistką i muzykologiem, specjalizującą się w różnorodnym repertuarze od baroku po muzykę współczesną. W swych badaniach zajmuje się dziełami muzycznymi, które są mniej znane szerszej publiczności, opracowując ich interpretacje i wykonanie w odpowiednim historycznym i intelektualnym kontekście. Specjalizuje się również w historii, teorii i praktyce wykonawczej muzyki XX wieku, w szczególności z okresu europejskiej awangardy po II wojnie światowej i wczesnej muzyki eksperymentalnej w USA.
Uzyskała dyplom Jerozolimskiej Akademii Muzyki i Tańca im. Samuela Rubina oraz Uniwersytetu w Tel Awiwie, a także stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie gry na fortepianie na Uniwersytecie w Bostonie. Studiowała grę na fortepianie u Jonathana Zaka w Tel Awiwie oraz u Beniamina Pasternaka i Marii Clodes Jaguaribe w Bostonie. Brała również udział w kursach mistrzowskich z udziałem uznanego na całym świecie pianisty Pascala Rogé (Nicea) oraz wybitnych pedagogów fortepianu: Johna Perry’ego (USC) i Russella Shermana (NEC).
Występowała w solowych i kameralnych koncertach oraz festiwalach w Europie, Izraelu i USA, w tym na światowych i krajowych premierach wraz z wybitnymi zespołami muzyki współczesnej, takimi jak Time’s Arrow (Boston) i Israel Contemporary Players. Nagrała również recitale radiowe muzyki kameralnej dla Israel Broadcast Authority (IBA), a także dla WCRB Classical Music Radio w Bostonie.
Najnowsze wykonania dr Inbal Guter świadczą o jej specjalistycznych i artystycznych zainteresowaniach, ostatnie publiczne koncerty to:
- recital fortepianowy obejmujący wyjątkowy przegląd muzyki z początku XX wieku (Hecht Center for the Arts, Uniwersytet w Hajfie, Izrael);
- recital fortepianowy muzyki kompozytorów z Bauhausu i ich współczesnych (Shpilman Institute of Photography, Tel Aviv, Izrael);
- światowa premiera i koncert galowy w ramach Konkursu Młodych Kompozytorów 2012 (Hecht Center for the Arts, Uniwersytet w Hajfie, Izrael);
- muzyka na fortepian i sekstet wiatrowy, w tym premiera rzadko wykonywanych sekstetów austriackiego kompozytora Ludwiga Thuille’a (Elma Hall, Elma Arts Complex, Izrael).
Jako muzykolog dr Inbal Guter interesuje się konceptualnymi, kulturowymi i analitycznymi aspektami muzycznej awangardy w Europie po II wojnie światowej, w szczególności wczesnej muzyki Karlheinza Stockhausena. Jej badania nad pojawieniem się i kształtowaniem muzycznej awangardy po II wojnie światowej w Darmstadt w Niemczech ukazały się w niedawno opublikowanej książce pt. „The Political Sound” (Tel Aviv: Resling, 2016). W swoich najnowszych analizach koncentruje się na zagadnieniu wysokości tonu w różnych środowiskach (diatonicznych, octatonicznych, polonowych, bitonowych itp.), teorii tonalności i tonalności oraz uporządkowanych i nieuporządkowanych zestawach tonalnych.
Aktualnie dr Inbal Guter wykłada w Buchman-Mehta School of Music na Uniwersytecie w Tel Awiwie oraz w Wydziale Muzycznym Uniwersytetu w Hajfie w Izraelu.