Koncert w wykonaniu artystów z Ukrainy, w programie którego usłyszymy utwory Karola Szymanowskiego oraz ukraińskiego kompozytora Borysa Latoszyńskiego. Koncert zamyka obchody Jubileuszu 15-lecia odnowienia Willi Decjusza i działalności Stowarzyszenia Willa Decjusza, które w 2011 roku uświetnił cykl wydarzeń artystycznych adresowanych do mieszkańców Krakowa, Polski i Europy. Wstęp na koncert na podstawie bezpłatnych wejściówek dostępnych w CIK (ul. Św. Jana 2), Pawilonie Wyspiańskiego oraz w Willi Decjusza.
Karol Szymanowski to jeden z najwybitniejszych kompozytorów pierwszej połowy XX w., ur. 24 września 1882 r. w Tymoszówce na Ukraine w rodzinie ziemiańskiej. Uczył się gry fortepianowej początkowo w Elizawetgradzie (Kirowograd), a w latach 1904-1905 w Warszawie u Zygmunta Noskowskiego. W latach 1927-1929 był dyrektorem Konserwatorium Warszawskiego, a 1930-1932 rektorem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie.
Jego osobowość twórcza rozwijała się pod wpływem szerokich zainteresowań muzycznych, licznych lektur i podróży zagranicznych oraz działalności w grupie młodych kompozytorów polskich, zwanej przez historyków „Młodą Polską”. Już pierwsze utwory i koncerty Szymanowskiego sygnalizowały pojawienie się wielkiej indywidualności twórczej. K. Szymanowski rozpoczął liczne podróże artystyczne i intensywną pracę twórczą. Przebywał we Włoszech, zwiedził Sycylię, Syrakuzy, Neapol i pracował nad Symfonią B-dur i Sonatą fortepianową A-dur. W 1921 r. zaproszony przez redakcję czasopisma francuskiego wyjechał do Paryża na koncert kompozytorski. W latach następnych Szymanowski nawiązywał do najbardziej trwałych tradycji narodowych, do Chopina i muzyki ludowej. Wyrazem tego są mazurki fortepianowe i balet Harnasie oparty na motywach muzyki góralskiej. Jednocześnie komponował wielkie dzieła instrumentalne, m. in. II Kwartet smyczkowy(1927), i wokalno-instrumentalne Stabat Mater(1926) – najdoskonalsze dzieło nowego stylu narodowego. Mnożą się recenzje oceniające wielkość muzyki Szymanowskiego, podkreślające entuzjastyczne przyjęcie ze strony publiczności i krytyków. Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Borys Latoszyński – urodził się 22 grudnia 1894 r. w Żytomierzu w rodzinie uchodźców z Polski. Od dzieciństwa uczył się gry na skrzypcach i fortepianie. W wieku 14 lat skomponował pierwsze utwory solowe na fortepian oraz kwartet fortepianowy.
W latach 20-tych XX w. w jego utworach na fortepian, jak np. w kompozycjach: Sonata op. 13, „Odzwierciadlenie” op.16, Sonata op. 18, odczuwa się wpływ nowatorskich trendów muzycznych pierwszej połowy XX w. Te utwory w oryginalny sposób odzwierciadlały jego zachwyt ekspresjonizmem. Niestety, ten ruch powstawał w czasie, w którym estetycznym dogmatem był realizm socjalistyczny i Latoszyński był ostro krytykowany za formalizm, widoczny zwłaszcza w jego Symfonii Nr 2.
Kompozytor powoli pozbywał się dylematów, które wyraźnie odczuwane są w Sonacie op.19 na skrzypce i fortepian, gdzie melodyka i harmonia stają się bezpośrednimi walorami jego utworów. Twórczą przebudowę kompozytor rozpoczął komponując Uwertury na 4 ukraińskie melodie op.20 (1920) dla orkiestry symfonicznej. Wykorzystanie ukraińskiego ludowego folkloru można dostrzec w kameralno-instumentalnym stylu jego kolejnych kompozycji. Jego „Ukraiński kwintet” uznano jako najlepszy utwór w latach 40-tych.
Program:
- Karol Szymanowski
Trzy Kaprysy Paganiniego (op.40) na skrzypce oraz fortepian
– № 20 Andante dolcissimo
– № 21 Adagio (molto espressivo ed affettuoso)
– № 24 Thème varié
Taniec z baletu „Harnasie” na skrzypce oraz fortepian
Cykl Mity (op.30) na skrzypce oraz fortepian
– La Fontaine d’Aréthuse
– Narcisse
– Dryades i Pan
- Borys Latoszyński
„Ukraiński Quintet” op. 40 na dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i fortepian
Allegro e poco agitato
Lento e Tranguillo
Allegro
Allegro risoluto
Wykonawcy:
- Lidia Futorska (skrzypce)
- Iwan Pachota (fortepian)
- Andrzej Czajkowski (skrzypce)
- Marta Karpinka (altówka)
- Wiktor Rekało (wiolonczela)
Lidia Futorska urodziła się 1981 r. we Lwowie. Od 1993 r. występuje jako solistka wraz z kameralnymi oraz symfonicznymi orkiestrami. Od 1999 do 2004 r. L. Futorska studiowała w Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki w klasie profesora G. Pawlija i Lidii Szutko. W 2007 rozpoczęła studia w Warszawskiej Muzycznej Akademii im. F. Chopina w klasie wybitnego polskiego skrzypka – prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Lidia Futorska jest laureatką wielu międzynarodowych i ukraińskich konkursów, koncertuje w Polsce, na Węgrzech, w Słowacji, Austrii, Kanadzie, Włoszech i Ukrainie.
Iwan Pachota – urodził w 1988 r. na Połtawszczyźnie. Ukończył Muzyczną Szkołę Czerwonozawodsku i Specjalistyczną Muzyczną Szkołę w Charkowie na wydziale dyrygencko-chóralnym. Jednocześnie uczył się gry na fortepianie, teorii muzyki, a także kompozycji. W latach 2005 – 2010 studiował w Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki w katedrze kompozycji w klasie prof. M.Skoryka. Studiował u wybitnych pedagogów m.in.: Izabeli Mundri (Szwajcaria), Beaty Furrery (Szwajcaria), Gelmuta Łachenmanna (Niemcy). W 2009 r. zdobył Państwowe Stypendium im. W. Iwasiuka fundacji „Open Ukraine”. Utwory Iwan Pachoty z sukcesem wykonywano na scenach Ukrainy, Rosji, Polski, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Anglii, USA, a także na festiwalach „Kontrasty” (Lwów) i „Dwa dni, dwie noce współczesnej muzyki” (Odessa). W 2008 i 2010 był laureatem festiwalu „Tage fur Neue, Musik Zurich” w Szwajcarii. Posiada niezwykły talent interpretatorski, który czyni go niepowtarzalnym wykonawcą muzyki, zwłaszcza kompozycji kameralnych i symfonicznych I-szej połowy XX w.
Andrzej Czajkowski – przedstawiciel Lwowskiej Szkoły skrzypcowej. Urodził się we Lwowie w 1985 r. Ukończył Lwowską Narodową Akademię Muzyczną im. M. Łysenki pod kierownictwem p. profesor Lidii Szutko. Jako solista niejednokrotnie występował we Lwowskiej Filharmonii, a także w wielu krajach Europy. W swoim repertuarze wykonuje zarówno utwory klasyczne, jak i współczesne.
Marta Karapinka– urodziła się w 1981 r. we Lwowie. Wykształcenie zdobyła we Lwowskiej Specjalnej Szkole Muzycznej im. S. Kruszelnickiej i we Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki w klasie L.Ołenycza. Ukończyła aspiranturę pod kierownictwem prof. Tatiany Szupianowej. Pracuje jako koncertmistrz katedry muzyki kameralnej i kwartetu Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki. Marta Karapinka jest laureatką ukraińskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, występowała w składzie zespołów kameralnych w Polsce, Białorusi, we Włoszech, Niemczech i na Ukrainie.
Wiktor Rekało – wiolonczelista, absolwent Państwowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych im. I. Kotlarewskiego w Charkowie, w klasie prof. O.Szczełkanowcowej. Brał udział w festiwalach i koncertach na Ukrainie i za granicą. Jako solista występował z orkiestrami symfonicznymi Kijowa, Charkowa i Łużańska oraz z orkiestrą kameralną we Lwowie. Jest laureatem międzynarodowych i ukraińskich konkursów muzycznych. Jako stażysta brał udział w zajęciach u profesorów: D. Seweryna (Szwajcaria), W. Deszpala (Chorwacja) , R. Łacko (Szwajcaria).