Stowarzyszenie Willa Decjusza zaprasza 30 listopada (niedziela), o godz. 17.00 na recital fortepianowy „Oskar Kolberg – Polska, Europa, Świat” w ramach projektu pn. „Dziedzictwo Oskara Kolberga” przygotowany przez znakomitego pianistę Pawła Albińskiego. Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek dostępnych od 18 listopada w punktach Info Kraków (ul. św. Jana 2, Pawilon Wyspiańskiego) oraz bezpośrednio przed koncertem. Liczba miejsc ograniczona.
Recital fortepianowy „Oskar Kolberg – Polska, Europa, świat” – autorstwa Pawła Albińskiego – to zaprezentowanie Oskara Kolberga w kontekście innych, mniej znanych i kontrastujących ze sobą kompozytorów pochodzących z takich Państw jak: Ukraina, Kuba, Brazylia czy Portugalia. „Fantazja na Tematy Polskie” jego autorstwa jest utworem syntetycznym – łączącym w sobie elementy mazura, poloneza, kujawiaka oraz pieśni. Stanowi reprezentacje stylu kompozytora, jak również ukazuje tradycje muzyki polskiej.
W programie koncertu dzieło to zostanie zestawione z innymi utworami, które pod względem form tanecznych, folkloru i pieśni mogą być przyrównywane do twórczości Oskara Kolberga. Szczególną uwagę należy zwrócić na „Balladę fortepianową” op. 16 autorstwa J. Vianna da Motty, która jest zbudowana w formie wariacyjnej, a tematem są dwie portugalskie pieśni: „Tricana d’aldeia” oraz „Ave Maria”.
W programie znajdzie się również fortepianowy utwór ukraińskiego kompozytora – S. Bortkiewicza. Etiuda jego autorstwa (A-dur “Fontaine lumineuse” op. 10 nr 3) jest wspaniałym przykładem na zaprezentowanie utworu muzyki ilustracyjnej. Tytułowa fontanna świetlna jest bowiem futurystyczną wizją kompozytora wynikającą z inspiracji pięknem przyrody i natury – w szczególności terenów zachodniej Ukrainy i wschodu Polski.
30 listopada (niedziela) godz.17.00
Oskar Kolberg – Polska, Europa, Świat
Paweł Albiński – fortepian
Program:
- Oskar Kolberg (1814 – 1890) – Fantasy on Polish Themes in B flat minor
- Sergei Bortkiewicz (1877 – 1952) – Etiuda A-dur “Fontaine lumineuse” op. 10 nr 3
- José Vianna da Motta (1868 – 1948) – Ballada for solo piano op. 16
- Alberto Nepomuceno (1864 – 1920) – Suite Antiga op. 11 | Prelude | Menuet | Air | Rigaudon
- Ernesto Lecuona (1895 – 1963) – “Andalucía” Suite Espagnole | Córdoba | Andalucía | Alhambra | Gitanerías | Guadalquivir | Malagueña
Paweł Albiński – pianista. Ukończył studia kulturoznawcze w Uniwersytecie Jagiellońskim oraz krakowską Szkołę Muzyczną II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w klasie fortepianu pod kierunkiem prof. Mariusza Sielskiego. Występuje zarówno jako solista, jak i w zespołach kameralnych. Prezentuje rzadko rozpowszechniane utwory fortepianowe. Jest jednym z nielicznych pianistów młodego pokolenia, specjalizujących się w prezentowaniu dzieł muzycznych nieznanych szerszemu gronu odbiorców. Podczas jego recitali fortepianowych przed publicznością zostają odkrywane na nowo kompozycje takich postaci jak: Nikolai Medtner, Earl Wild, Edward Aleksander MacDowell, Sergiusz Bortkiewicz czy Ernesto Lecuona. Jego artystyczna działalność owocuje przywracaniem do życia partytur o wysokim stopniu trudności, których twórcy są przedstawicielami różnych okresów muzycznych i narodowości. W roku 2012 nawiązał współpracę z Lwowską Filharmonią Obwodową w związku z jego autorskim programem mającym na celu przywracanie do wielkich sal koncertowych utworów zapomnianych kompozytorów.